keskiviikko 13. heinäkuuta 2016

Syöpäni syy?

Viime viikolla minulle soitti HUSin genetiikan erikoislääkäri, joka tekee konsultaatiotöitä Suomen syöpäyhdistykselle. Paikallisen syöpäyhdistyksemme hoitaja oli aiemmin ehdottanut, että syöpäni perinnöllisyyttä voitaisiin tutkia. Täytin pitkän kaavakkeen kaikista lähisukulaisistani ja heidän mahdollisista syövistään ja se lähetettiin tuolle erikoislääkärille. Hän oli tuota täyttämääni kaavaketta tutkinut ja soitti sen perusteella minulle. Ensi töikseen hän kiitti uransa parhaiten täytetystä kaavakkeesta. ;)

Puhelu tuon asiantuntijan kanssa oli mielenkiintoinen. Olen koko ajan ajatellut - ja lääkärit ovat antaneet ymmärtää - että syöpäni on Colitis Ulcerosan aiheuttama. Tämä lääkäri näki kuitenkin asian niin, että kyseessä voi olla myös kaksi aivan erillistä sairautta. Hän perusteli asiaa sillä, että olen näin nuori ja on varsin harvinaista, että Colitis Ulcerosan aiheuttama syöpä tulee näin nuorena. Pohdittavan arvoinen näkökulma, mutta jotenkin en kuitenkaan siihen usko juurikin samaisesta syystä, eli nuoresta iästäni, johtuen. Miksi minulle ilman Colitis Ulcerosaa olisi muuten tullut tämmöinen "vanhojen ukkojen" sairaus?

Harvoin voi jonkun ihmisen kanssa olla jostain asiasta 100% samaa mieltä, mutta kun tuo lääkäri sanoi että "sinähän olet aivan liian nuori saamaan tällaisen syövän", en voinut todeta muuta kuin että olen täsmälleen samaa mieltä ja että kylläpä oli viisas lääkäri.

Puhelun lopputulemana hän on nyt laittanut lähetteen TYKSiin, jossa toivottavasti otetaan asiani käsittelyyn ja pääsen geenitutkimuksiin. Voi tietysti olla, etteivät he näe tutkimuksia tarpeellisiksi eikä se ole mielestäni mikään suuri menetys siitäkään huolimatta, että asiasta voisi olla hyötyä sekä minulle, lapsillemme että sisaruksilleni. Tulen joka tapauksessa pitämään huolen siitä, että meidän lapset tutkitaan mahdollisen suolistosyövän varalta nuorella aikuisiällä.

1 kommentti:

  1. Perusteellisesti täytetty kaavake - niin sinua, ystäväni!

    VastaaPoista

Ilahdun todella, jos jätät pienenkin viestin. :)